РОЗШИРЕННЯ АКТИВНОГО СЛОВНИКА НА РІЗНИХ ЕТАПАХ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
Значну увагу ми
приділяємо лексичній роботі з дітьми, які мають ЗНМ. Адже
в процесі мовленнєвого спілкування діти стикаються з різними
за значенням словами, кількома значеннями одного слова. Лексична
робота спрямована на розширення активного словника в межах
лексичних тем, у яких чітко окреслено коло значень слова, які має засвоїти дитина.
Розвиток
словника дитини дошкільного віку тісно пов'язаний, з одного боку,
з розвитком мислення й інших психічних процесів, а з іншого — з розвитком усіх
компонентів мовлення. За допомогою мовлення, певних слів дитина позначає лише
те, що доступне її розумінню. З огляду на
це в словнику дитини спочатку з'являються слова з конкретним значенням, а пізніше — слова узагальнювального характеру.
Розвиток
лексичної сторони мовлення зумовлений також розвитком уявлень
дитини про навколишню дійсність. У міру того як дитина
ознайомлюється з новими предметами, явищами, ознаками предметів і дій,
збагачується її словник. Освоєння дитиною навколишнього світу відбувається в
процесі немовної й мовної діяльності під час безпосередньої взаємодії з
реальними об'єктами і явищами, а також через спілкування з дорослими.
З огляду на це
розвиток лексики багато в чому визначається соціальним середовищем, у якому зростає дитина. Кількісні і
якісні показники словникового запасу дітей
значно коливаються в межах вікових норм і поза ними залежно від
соціального й культурного рівня сім'ї, у
якій зростає дитина. Тому величезного значення набуває тісна співпраця з сім'єю з питань корекції
мовленнєвих порушень.
Наприкінці першого — початку другого року життя в мовленні дитини з'являються перші нерозчленовані слова, так
звані «лепетні» слова. Цей етап розвитку дитячого мовлення називають
етапом «слово—речення». Надалі, у віці від 1,5 до 2 років, у дитини
відбувається розчленовування комплексів на
частини («Катя бай», «Катя ляля»). У
цей період у дитини активно розширюється словник і до кінця другого
року життя становить близько 300 слів різних частин мови. Слід наголосити, що важливим є не лише кількісне
накопичення словника, а його якісний розвиток, про що свідчить поява слів
різного ступеня узагальнення.
Діти вживають
нові лексико-граматичні категорії, поступово засвоюють узгодження прикметників
з іменниками в непрямих відмінках. Збагачення життєвого досвіду
дитини, ускладнення її діяльності й розвиток спілкування з людьми, які її
оточують, сприяють збагаченню її активного словника.
Як свідчить
досвід, у корекційно-освітній роботі з дітьми, які мають порушення
мовлення, найдоцільніше використовувати індивідуальні форми взаємодії. Це дає
змогу приділяти максимальну увагу конкретним мовленнєвим проблемам кожної
дитини та добирати дієві
прийоми й методи задля їх усунення.
Дуже цікаво
ВідповістиВидалити