Росте, розвивається дитина,
за роки дошкільного дитинства
вона завдяки нашим зусиллям
навчилася спілкуватися
з дорослими і ровесниками,
набула багатьох необхідних знань,
умінь і навичок.
У ці роки головною діяльністю
нашого малюка є гра.
Найвище уміння кожного з батьків,
наймудріше їх мистецтво –
це вміння отримати радість
від самого процесу виховання.
Від нас залежить настрій,
моральний клімат, в якому
живе дитина і який визначає
моральний і розумовий розвиток,
становлення її як особистості.
Говорити про розвиток мови дитини, насамперед
маємо на увазі збагачення її словника, розвиток зв’язного мовлення, його
звукової культури і граматичної будови.
Відомо, що дитина дошкільного віку легко наслідує
неправильну вимову дорослих, переймає місцеву говірку, діалектизми,
вульгаризми. Засмічення мови словами-паразитами, які заважають дитині розуміти
мову (наприклад: ну, от, значить, так сказати, звичайно). Якщо ці слова
потрапляють у дитяче мовлення, слід докласти всіх зусиль, щоб вони не стали
звичкою.
Яка ж роль батьків у цьому? На розвитку мови
дитини насамперед позначається мова людей, мова дорослих, які її оточують, а
зокрема батьків. Успіх мовного розвитку дитини
Якщо ви самі розмовлятимете грамотною літературною мовою, то й дитина
наслідуватиме вас. Усі слова, які вживають дорослі, мають бути зрозумілі
малому. Крім того, дорослі мають стежити за мовою дітей, своєчасно виправляти
помилки, розширювати їх активний словник, цілеспрямовано ознайомлюючи з
навколишнім світом, використовуючи різноманітну дитячу діяльність: гру, працю,
побутову діяльність і, звичайно ж, різні заняття, спостереження, бесіди,
читання художньої літератури. При цьому слід звертати увагу на назви предметів,
їхні зовнішні особливості, призначення, функціональні властивості й ознаки. Щоб
навчити малят спостерігати й виділяти істотні ознаки предмета, грамотно
розповідати про нього, можна пропонувати їм такі вправи, як опис улюбленої
іграшки, предмета, речі.
- Яку іграшку та найбільше любиш? – запитує мама
в Сергійка? Розкажи про неї. Якого вона кольору, форми, величини, з якого
матеріалу зроблена, к ти граєшся нею?
Такі цілеспрямовані запитання допоможуть
дошкільнику зробити свою розповідь логічною та змістовною. Під час розповіді
краще не перебивати дитину, не заважати самій викладати свою думку, і тільки
коли вона мовчить, не може продовжити опис, можна нагадати, про що вона ще не
розповіла. Звертайте увагу не лише на словник і грамотність мови, а й на
виразність, емоційність її.
Словник дитини слід постійно збагачувати
словами протилежним значенням (великий – малий, довгий – короткий, товстий -
тонкий), слова, що позначають кольори і відтінки, інші конкретні предмети, їхні ознаки і дії. Особливо зручно
це робити в іграх з різними іграшками, предметами. Дорослий говорить дитині:
«Курка велика, а курча…? Ведмедик коричневий, а собачка…?» і т. д. важливо
спиратись на наочність (іграшки, предмети, картинки).
Щоб активізувати використання дієслів у мові
дітей, корисні вправи на добір дій, які може виконувати даний предмет або які
ним можна виконувати. «Для чого потрібна лійка? Що можна робити праскою? А що
роблять сокирою, лопатою?» тощо. У вправах типу «Хто що робить?» дитина повинна
назвати якомога більше професій і дій, що їх виконують представники цих
професій. Наприклад: листоноша приносить
листи, двірник прибирає вулицю, вчителька навчає дітей.
Для розумового розвитку дошкільника велике
значення має збагачення його словника узагальнюючими словами (іменники, що
означають збірні поняття): одяг, посуд, іграшки.
Щоб навчити дітей означати якості, властивості
предметів, іграшок доцільно спонукати їх до застосування порівнянь. Так,
розглядаючи дерева в парку, квіти на клумбі, дорослий запитує: «Що в них
однакове, а чим вони відрізняються?» (у всіх дерев є стовбури, гілки, у
більшості дерев є листя, але може і бути і хвоя, дерева різні за висотою,
товщиною стовбура, формою листя).
Розглядаючи іграшки, предмети, діти називають
різні прикметники, які роблять мову виразною, яскравою, цікавою (яскравий,
світлий, запашний, блискучий і т. д.)
Щоб засвоєні слова стали активним доробком
дитини, слід створювати умови для їх частішого вживання і стежити за
правильністю їх поєднання у мові.
Якщо дитина не правильно вимовляє окремі звуки
або мова її не виразна, для усунення цих недоліків можна використати спеціальні
ігри, вправи. Наприклад: «Відгадай за голосом, хто тебе покликав?» або «Вгадай,
що робить?» та інші. Або чистомовки:
За-за-за – там іде коза Зу-зу-зу – ми ведем козу
Зи-зи-зи – сіно відвези Са-са-са – ось летить оса
Су-су-су – ми побачили косу
Це-це-це – кругле яйце Єць-єць-єць – сірий заєць
Мовні ігри потребують концентрації уваги,
кмітливості, творчості, вони допомагають розвивати фонематичне сприйняття
дітей, що необхідно для освоєння грамоти і правопису. Такі вправи завжди
повинні бути ігрового характеру (купання ляльки, підкидання м’яча)
Діти 4-х років характеризуються надзвичайною
мовною активністю, балакучістю, допитливістю; словник дитини становить
2200-2500 слів.
Діти 5-ти років у мовленні користуються
різними типами речень, оволодівають звуковим аналізом слів. Словник налічує
3500-4000 слів.
http://virt-ikt.blogspot.com/2017/02/3-6.html
ВідповістиВидалити