ДИТИНА
І ДОРОСЛИЙ. ВЧИМОСЯ СПІЛКУВАТИСЯ
Спілкування дитини і дорослих є важливим
чинником розвитку малюка. З перших днів маленький чоловічок вчиться навичкам
життя, а для цього йому потрібен учитель, який подасть приклад
Спілкування дитини і дорослого є джерелом
психічного і фізичного розвитку, що є необхідною умовою подальшого активного
суспільного існування людини.
Звичайно, частково поведінка людини
залежить і від типу нервової системи. Але саме зовнішні чинники остаточно
впливають на характер особистості. З раннього дитинства малюки вчаться
практичним навичкам (тримати ложку, самостійно прибирати іграшки і т.д.) і
психо-емоційній рівновазі (адекватно поводитися в суспільстві). Всьому цьому
сприяє спілкування дитини і дорослих.
У свою таке спілкування можна умовно
поділити на кілька типів. Адже кожен з них дає малюкові як чіткі навички в
певних сферах життя, так і допомагає йому зв'язати різні напрямки в єдину
систему і сприймати світ глобально.
Дитина і дорослі: авторитети та приклади
Спочатку спілкування дитини і дорослих має
виключно емоційних характер. Поступово рівень, глибина і широта спілкування
зростає. Саме у батьків малюк вчиться найпершим своїм вмінням. Так як у перші
дні/місяці маленький чоловічок в основному бачить тільки маму і тата, то весь
світ зосереджений на них. А значить, всі реакції він переймає від них.
Навчається кривитися, посміхатися, рухатися, виражати емоції схоже на батьків.
Нехай це відразу не видно, що коли малюк стане трохи постарше, такі ознаки буде
легко помітити. В даному випадку, вся міміка дитини, її крики - це перша
відповідь Вам, перше спілкування малюка.
Коли дитина стає старше, в його житті
з'являються інші люди, цілі суспільства (дитячий садок, школа). І приклад
батьків трохи меркне. З'являються перші симпатії, і дитина намагається
наслідувати саме їм. Але авторитет батьків залишається з дитиною назавжди. І
тому, якщо ви самі, наприклад, демонстративно не робите щось, що активно
вимагаєте від дитини, не чекайте, що малюк виконає дану дію. І справа тут
частіше за все не в шкідливості, а щирому нерозумінні.
Емоційне спілкування
При емоційному спілкуванні дитини і
дорослих розвивається орієнтовна активність малюка. Батьки здійснюють перше
знайомство з навколишнім світом, допомагають дитині стати активніше, не бояться
пробувати нове, стимулюю зворотну реакцію на спілкування.
Чим глибше спілкування, тим цікавіше
дитині. А значить розвиток відбувається швидше. Реакції дитини, є прообразом
більш складних соціальних відносин. І саме батьки коректують їх, направляють
дитини. Чіткі вираз радості чи невдоволення у відповідь на життєві ситуації
перший показник, що емоційний розвиток дитини проходить правильно.
Якщо в ході спілкування з дорослими дитина
проявляє активність і інтерес, бере на себе ініціативу, то не варто його
втихомирювати.
Дані ознаки відображають позитивний
зворотний зв'язок у спілкуванні. Малюк сам вам підкаже, що саме йому цікаво, що
подобається, а що ні. І не слід забувати, що дитина дуже чутливий до настрою і
реакцій старших. Якщо він не почув конкретного відмови у спілкуванні, але
вловив, що при його зверненні у батьків змінюється настрій в гіршу сторону,
може замкнутися і знову розкрити його буде складно.
Беріть участь в житті малюка, грайте з
ним, заряджайте його позитивом. Він відповість вам, адже у дітей ще немає
соціальних нашарувань, які відповідають за "брехливі реакції". Дитина
потребує похвали (об'єктивної), ласці. Допомагайте йому навчитися виражати
максимальну кількість емоцій. Не старайтесь уникнути і негативних виразів -
вони теж є частиною емоційного спілкування.
Дитина і дорослі: ділове спілкування
Ділове спілкування дитини і дорослих
виникає, коли малюк трохи підріс і вчиться виконувати якісь певні функції. До
даного спілкуванню можна віднести навіть самі ранні "турботи" - ігри,
рух, мовні реакції і т.д.
У даному спілкуванні дорослий повинен
виступати не тільки організатором, але і партнером. Потрібно чітко розуміти,
чого ви хочете навчити дитину. Якщо мова йде про ігри, то давайте дитині і
програвати і вигравати. Не варто постійно скликати йому комфортні умови. Малюк
повинен розуміти, що чим краще він виконує завдання, тим більше шансів у нього
отримати похвалу.
Коли дитина починає виконувати
"дорослі" функції - допомагати готувати, прибирати свої іграшки і
т.д., варто чітко пояснювати йому в чому полягає суть його "роботи".
У випадку, якщо Ви відмахнулися, а дитина зробила щось не так, то це сталося
виключно з Вашої вини. Адже малюк просто не зрозумів суті завдання. Це
класичний приклад не глибокого ділового спілкування.
Пізнавальне спілкування
Пізнавальне спілкування полягає в пізнанні
малюком великого світу. Воно не полягає виключно у цікавих речах (похід в
зоопарк, театр, перегляд мультфільмів і т.д.), але і щоденних буденних справах.
Якщо дитина вперше їде в маршрутці,
поясніть йому, чому ви передали гроші , чому він сидить у вас на руках. Якщо
він вперше побачив сніг, варто пояснити малюкові, що таке явище буває взимку,
що пластівці холодні, а ще можна кататися на санках. По суті, Ви повинні
знайомити малюка з усім новим у світі.
Такі явища можуть відбуватися стихійно,
незалежно від Вас. А можуть повністю контролюватися (читання книг, відбір
передач). Але в будь-якому випадку, чим більше Ви розкажіть малюку про наше
життя, тим швидше він буде розвиватися і радувати вас успіхами.
Спілкуйтеся з малюками! І відповівши Вам, вони подарують щастя!
Немає коментарів:
Дописати коментар